Projekt BIOGRACE zostanie zamknięty w końcu marca 2013 r.
Jago zadaniem było usystematyzowanie oraz ujednolicenie metodyk wyliczania emisji gazów cieplarnianych (GHG).
www.biograce.net
Certyfikacja zrównoważonego rozwoju biopaliw, biomasy. Ochrona środowiska, ograniczenie emisji CO2 [GHG]. Wymagania dyrektywy 2009/28
2012/12/12
Zmian w systemach certyfikacji ISCC i REDcert ciąg dalszy.
A) Obrót towarami z certyfikacją DE wewnątrz systemów
UE
Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia (BLE) pismem z dnia 15 listopada 2012 roku przekazał zatwierdzonym przez siebie systemom certyfikacji następujące zasady i tym samym potwierdził dotychczasową praktykę stosowaną w systemie REDcert:
− Do poziomu konwersji włącznie (= czyli nabywca pierwotny, dostawca, sprzedawca zlokalizowany przed ostatnią jednostką łącznikową i wszystkie zakłady konwersji) nie dopuszcza się przetwarzania lub sprzedaży biomasy objętej certyfikacją DE na rzecz przedsiębiorstw objętych wyłącznie certyfikacją UE.
− Również nie dopuszcza się przetwarzania lub sprzedaży towarów objętych sprzedażą lub certyfikacją DE na rzecz tych zakładów i dostawców objętych wyłącznie certyfikacją UE, którzy w łańcuchu tworzenia wartości znajdują się przed poziomem konwersji, jeżeli towary te byłyby określane jako zrównoważone w myśl systemów UE. Takiego towaru nie należy traktować jak towarów zrównoważonych.
− Niniejsze zasady nie dotyczą dostawców zlokalizowanych po poziomie konwersji, ponieważ w takim przypadku zastosowanie znajduje Nabisy.
Co to konkretnie znaczy?
b) mogą przekazywać biomasę do przedsiębiorstw objętych wyłącznie certyfikacją UE traktując ją jako biomasę bez certyfikacji DE.
W obu przypadkach biomasę należy traktować tak jak produkt niezrównoważony!
Jednakże było i nadal jest możliwe sprzedawanie lub przyjmowanie biomasy z certyfikacją UE a następnie jej dalsze przekazywanie jako towaru z certyfikacją DE.
Powyższe wytyczne Federalnego Instytutu Rolnictwa i Wyżywienia stanowią potwierdzenie dla dotychczasowych wypowiedzi i opinii REDcert: Sprzedaż/przetwarzanie towarów DE zawsze wymaga posiadania ważnego certyfikatu DE.
W związku z powyższym tym wszystkim uczestnikom obu systemów REDcert-DE i REDcert-UE, którzy (muszą realizować) realizują dostawy z REDcert-DE do REDcert-UE lub do innego systemu, zaleca się przynajmniej okresową „podwójną certyfikację“ (patrz biuletyn Redcert 9/2012 i 11/2012). Dla większości przedsiębiorstw decydujące jest to, jakiego systemu dla przyszłych dostaw oczekuje od nich „najbliższe ogniwo łańcucha zrównoważonego rozwoju“ = odbiorca towaru = hurtownik / olejarnia.
B) Obliczanie zawartości energii w biometanie
Obliczając zawartość energii w biogazie, której podania wymaga się w poświadczeniach zrównoważonego rozwoju, dotychczas Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia dla jednostki „MJ/I“ stosował niewłaściwy czynnik. Z inicjatywy REDcert doszło w międzyczasie do skorygowania odpowiednich wartości. Na stronie internetowej REDcert umieszczono aktualne ważne wartości, które są dostępne dla uczestników systemu REDcert na stronie http://www.redcert.eu w zakładce Documents/Codes-BM-Arten_THG-Dichte-Stand_2012.pdf, po uprzednim zalogowaniu się przy użyciu nazwy użytkownika i hasła.
Dotychczasowe poświadczenia zrównoważonego rozwoju zawierające nieprawidłowo obliczoną zawartość energii w biogazie będą przez Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia akceptowane.
C) Zmiana federalnego rozporządzenia o ochronie przed imisjami BImSchV
Niebawem w Monitorze Federalnym opublikowane zostanie 36 rozporządzenie dotyczące realizacji rozporządzenia o ochronie przed imisjami, które wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2013 roku. W rozporządzeniu postanowiono, że
Punkty odbioru zostaną zaklasyfikowane do nabywców pierwotnych w myśl rozporządzenia Biokraft-NachV i będąc „jednostką łącznikową“ tym samym podlegają certyfikacji. Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia nie udzielił jeszcze odpowiedzi na pytanie dotyczące zakresu kontroli jednostek przekazujących odpady – analogicznie tak jak w przypadku kontroli rolników.
4. Obowiązek przystapienia do systemu certyfikacji zatwierdzonego przez Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia w sytuacji, gdy podmiot w Niemczech zajmuje się przekazywaniem, zbiórką i przetwarzaniem biomasy w biopaliwo podlegające podwójnemu zaliczeniu w celu wypełnienia obowiązkowej kwoty biopaliw, dotyczy również przedsiębiorstw z siedzibą za granicą. Oznacza to, że również punkty odbioru skupujące za granicą odpady i pozostałości w celu podwójnego zaliczenia zobowiązane są do przedkładania oświadczeń własnych wystawionych przez jednostki realizujące dostawy.
D) Wnioski o aplikację internetową zrównoważonej biomasy w systemie Nabisy
Formularze wniosków, które w pewnym stopniu zostały zmodyfikowane przez Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia, zostały zaktualizowane na stronie internetowej www.redcert.org – Dokumenty – Materiał:
Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia (BLE) pismem z dnia 15 listopada 2012 roku przekazał zatwierdzonym przez siebie systemom certyfikacji następujące zasady i tym samym potwierdził dotychczasową praktykę stosowaną w systemie REDcert:
− Do poziomu konwersji włącznie (= czyli nabywca pierwotny, dostawca, sprzedawca zlokalizowany przed ostatnią jednostką łącznikową i wszystkie zakłady konwersji) nie dopuszcza się przetwarzania lub sprzedaży biomasy objętej certyfikacją DE na rzecz przedsiębiorstw objętych wyłącznie certyfikacją UE.
− Również nie dopuszcza się przetwarzania lub sprzedaży towarów objętych sprzedażą lub certyfikacją DE na rzecz tych zakładów i dostawców objętych wyłącznie certyfikacją UE, którzy w łańcuchu tworzenia wartości znajdują się przed poziomem konwersji, jeżeli towary te byłyby określane jako zrównoważone w myśl systemów UE. Takiego towaru nie należy traktować jak towarów zrównoważonych.
− Niniejsze zasady nie dotyczą dostawców zlokalizowanych po poziomie konwersji, ponieważ w takim przypadku zastosowanie znajduje Nabisy.
Co to konkretnie znaczy?
- Przedsiębiorstwa objęte wyłącznie certyfikacją UE zmuszone są traktować towary z certyfikacją DE jako niezrównoważone.
- Przedsiębiorstwa aż po ostatnią jednostkę łącznikową włącznie, objęte wyłącznie certyfikacją DE:
b) mogą przekazywać biomasę do przedsiębiorstw objętych wyłącznie certyfikacją UE traktując ją jako biomasę bez certyfikacji DE.
W obu przypadkach biomasę należy traktować tak jak produkt niezrównoważony!
Jednakże było i nadal jest możliwe sprzedawanie lub przyjmowanie biomasy z certyfikacją UE a następnie jej dalsze przekazywanie jako towaru z certyfikacją DE.
- Te ścisłe wytyczne nie obowiązują dostawców zlokalizowanych po ostatniej jednostce łącznikowej, ponieważ umieszczenie w Nabisy poświadczeń zrównoważonego rozwoju daje możliwość potwierdzenia tożsamości biopaliwa w sposób nie budzący żadnych wątpliwości.
Powyższe wytyczne Federalnego Instytutu Rolnictwa i Wyżywienia stanowią potwierdzenie dla dotychczasowych wypowiedzi i opinii REDcert: Sprzedaż/przetwarzanie towarów DE zawsze wymaga posiadania ważnego certyfikatu DE.
W związku z powyższym tym wszystkim uczestnikom obu systemów REDcert-DE i REDcert-UE, którzy (muszą realizować) realizują dostawy z REDcert-DE do REDcert-UE lub do innego systemu, zaleca się przynajmniej okresową „podwójną certyfikację“ (patrz biuletyn Redcert 9/2012 i 11/2012). Dla większości przedsiębiorstw decydujące jest to, jakiego systemu dla przyszłych dostaw oczekuje od nich „najbliższe ogniwo łańcucha zrównoważonego rozwoju“ = odbiorca towaru = hurtownik / olejarnia.
B) Obliczanie zawartości energii w biometanie
Obliczając zawartość energii w biogazie, której podania wymaga się w poświadczeniach zrównoważonego rozwoju, dotychczas Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia dla jednostki „MJ/I“ stosował niewłaściwy czynnik. Z inicjatywy REDcert doszło w międzyczasie do skorygowania odpowiednich wartości. Na stronie internetowej REDcert umieszczono aktualne ważne wartości, które są dostępne dla uczestników systemu REDcert na stronie http://www.redcert.eu w zakładce Documents/Codes-BM-Arten_THG-Dichte-Stand_2012.pdf, po uprzednim zalogowaniu się przy użyciu nazwy użytkownika i hasła.
Dotychczasowe poświadczenia zrównoważonego rozwoju zawierające nieprawidłowo obliczoną zawartość energii w biogazie będą przez Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia akceptowane.
C) Zmiana federalnego rozporządzenia o ochronie przed imisjami BImSchV
Niebawem w Monitorze Federalnym opublikowane zostanie 36 rozporządzenie dotyczące realizacji rozporządzenia o ochronie przed imisjami, które wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2013 roku. W rozporządzeniu postanowiono, że
- przedsiębiorstwa przetwarzające biomasę na biopaliwo i chcące dokonać podwójnego zaliczenia tego paliwa w celu wypełnienia obowiązkowej kwoty biopaliw, koniecznie muszą przystąpić do jednego z zatwierdzonych przez Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia systemów certyfikacji REDcert-DE. Instytut ten nie będzie akceptował certyfikacji opartej na systemie zatwierdzonym przez Komisję Unii Europejskiej;
- samo prowadzenie bilansu masy dla biomasy / biopaliw nie wystarczy, konieczna jest możliwość identyfikacji ich tożsamości, co oznacza, że aż do ostatniej jednostki łącznikowej nie może dojść do fizycznego zmieszania tej biomasy / tego biopaliwa z inną biomasą;
- jednostki przekazujące odpady i pozostałości w myśl 36 rozporządzenia o ochronie przed imisjami zobligowane są do wystawienia oświadczenia własnego i przekazania go do punktów odbioru. Wzór oświadczenia własnego można pobrać ze strony internetowej REDcert:
Punkty odbioru zostaną zaklasyfikowane do nabywców pierwotnych w myśl rozporządzenia Biokraft-NachV i będąc „jednostką łącznikową“ tym samym podlegają certyfikacji. Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia nie udzielił jeszcze odpowiedzi na pytanie dotyczące zakresu kontroli jednostek przekazujących odpady – analogicznie tak jak w przypadku kontroli rolników.
4. Obowiązek przystapienia do systemu certyfikacji zatwierdzonego przez Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia w sytuacji, gdy podmiot w Niemczech zajmuje się przekazywaniem, zbiórką i przetwarzaniem biomasy w biopaliwo podlegające podwójnemu zaliczeniu w celu wypełnienia obowiązkowej kwoty biopaliw, dotyczy również przedsiębiorstw z siedzibą za granicą. Oznacza to, że również punkty odbioru skupujące za granicą odpady i pozostałości w celu podwójnego zaliczenia zobowiązane są do przedkładania oświadczeń własnych wystawionych przez jednostki realizujące dostawy.
D) Wnioski o aplikację internetową zrównoważonej biomasy w systemie Nabisy
Formularze wniosków, które w pewnym stopniu zostały zmodyfikowane przez Federalny Instytut Rolnictwa i Wyżywienia, zostały zaktualizowane na stronie internetowej www.redcert.org – Dokumenty – Materiał:
- wniosek o dostęp do aplikacji internetowej Nabisy
- wniosek o zmianę dostępu do aplikacji internetowej Nabisy
- wniosek o dostęp do nabisy w celu wprowadzenia danych – patrz biuletyn REDcert 12/2012.
2012/11/07
Kary dla Polski za brak wdrożenia dyrektyw OZE i RED
Komisja Europejska pozwała Polskę przed Trybunał Sprawiedliwości UE za niewdrożenie w terminie dyrektywy energetycznej.
Kara przekracza obecnie 51 mln euro.
Jeszcze dłużej Polska zwleka z pełną implementacją dyrektywy w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE), która dla rynku OZE i biopaliw jest podstawą do uzyskania wsparcia ze strony państwa.
W związku z brakiem wdrożenia tych przepisów do prawodawstwa polskiego zlikwidowano dopłaty do biopaliw i biokomponentów w maju 2011 r.
więcej informacji (źródło): wnp.pl - http://www.wnp.pl/wiadomosci/182856.html
2012/10/29
Nowy projekt ustawy o biokomponentach i biopaliwach
2012/10/02
Dyrektywy EU
Lp.
|
Tytuł aktu
|
Ogłoszono
w Dzienniku Ustaw |
1.
|
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad
rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE
|
|
2.
|
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad
rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE
|
|
3.
|
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii
ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy
2001/77/WE oraz 2003/30/WE
|
|
4.
|
Dyrektywa 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotycząca działań na rzecz zagwarantowania
bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych
|
|
5.
|
Dyrektywa Rady 2004/74/WE z dnia 29 kwietnia 2004
r. zmieniającą dyrektywę 2003/96/WE w zakresie możliwości stosowania przez
określone Państwa Członkowskie czasowych zwolnień lub obniżek poziomu
opodatkowania na produkty energetyczne i energię elektryczną
|
|
6.
|
Dyrektywa Rady 2004/67/WE z dnia 26 kwietnia 2004
r. dotycząca środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
|
|
7.
|
Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie wspierania kogeneracji w oparciu o
zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym energii oraz
zmieniająca dyrektywę 92/42/EWG
|
|
8.
|
Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października
2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych
dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
|
|
9.
|
Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego I
Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami
emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady
96/61/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG)
|
|
10.
|
Dyrektywa Rady 2003/92/WE z dnia 7 października
2003 r. zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG w odniesieniu do zasad dotyczących
miejsca dostawy gazu i energii elektrycznej
|
|
11.
|
Dyrektywa 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego
gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 98/30/WE
|
|
12.
|
Dyrektywa 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego
energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 96/92/WE
|
|
13.
|
Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla
niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza
|
|
14.
|
Dyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych
zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania
|
|
15.
|
Dyrektywa 2001/77/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie wspierania produkcji na rynku
wewnętrznym energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych
|
|
16.
|
Dyrektywa Rady 98/93/WE z dnia 14 grudnia 1998 r.
zmieniająca dyrektywę 68/414/EWG nakładającą na Państwa Członkowskie EWG
obowiązek utrzymywania minimalnych zapasów surowej ropy naftowej i/lub
produktów ropopochodnych
|
|
17.
|
Dyrektywa Rady 93/76/EWG z dnia 13 września 1993
r. w celu ograniczenia emisji ditlenku węgla poprzez poprawienie efektywności
energetycznej (SAVE)
|
2012/10/01
Rozporządzenia EU
Lp.
|
Tytuł aktu
|
Ogłoszono
w Dzienniku Ustaw |
1.
|
Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 617/2010 z
dnia 24 czerwca 2010 r. w sprawie zgłaszania Komisji projektów inwestycyjnych
dotyczących infrastruktury energetycznej w Unii Europejskiej oraz uchylające
rozporządzenie (WE) nr 736/96
|
|
2.
|
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków
dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE)
Nr 1775/2005
|
|
3.
|
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków
dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii
elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1228/2003
|
|
4.
|
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję
ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki
|
|
5.
|
Decyzja nr 1364/2006/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 6 września 2006 r. ustanawiająca wytyczne dla transeuropejskich
sieci energetycznych oraz uchylająca decyzję 96/391/WE i decyzję nr
1229/2003/WE
|
|
6.
|
Rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 28 września 2005 r. w sprawie warunków dostępu do
sieci przesyłowych gazu ziemnego
|
|
7.
|
Rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie warunków dostępu do
sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej (Tekst
mający znaczenie dla EOG)
|
|
8.
|
Decyzja 1229/2003/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. ustanawiająca zbiór wytycznych dla
transeuropejskich sieci energetycznych oraz uchylająca decyzję nr 1254/96/WE
|
|
9.
|
Decyzja Rady z dnia 28 marca 1996 r. ustanawiająca
zbiór środków mających na celu stworzenie bardziej korzystnych warunków dla
rozwoju sieci transeuropejskich w sektorze energetycznym
|
2012/07/27
REDcert - oficjalnie zatwierdzony przez Komisję Europejską
Komisja Europejska uznała system certyfikacji REDcert.
W przypadku gdy firma jest już certyfikowana w systemie REDcert należy skorzystać z formularza zgłoszeniowego podając swój aktualny numer rejestru w systemie REDcert.
Wniosek o rozszerzenie lub o ewentualną zmianę umowy
Następnie przedsiębiorstwo otrzyma drogą pocztową przesyłkę zawierającą zmienione umowy systemowe do podpisania. Zgodnie z informacjami REDcert nowe europejskie umowy zostaną możliwie szybko przesłane pocztą.
W sytuacji gdy firma chce przystąpić do systemu certyfikacji REDcert po raz pierwszy należy wybrać odpowiedni rodzaj wymagań (EU/DE).
link do informacji szczegółowych
Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia programu „REDcert” w odniesieniu do wykazania spełnienia kryteriów zrównoważonego rozwoju zgodnie z dyrektywami Parlamentu Europejskiego i Rady 98/70/WE oraz 2009/28/WE - link.
Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia programu „REDcert” w odniesieniu do wykazania spełnienia kryteriów zrównoważonego rozwoju zgodnie z dyrektywami Parlamentu Europejskiego i Rady 98/70/WE oraz 2009/28/WE - link.
2012/07/26
Scottish Quality Farm Assured Combinable Crops Limited
Komisja Europejska zatwierdziła kolejny system certyfikacji zrównoważonego rozwoju - „Scottish Quality Farm Assured Combinable Crops Limited”
Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia programu „Scottish Quality Farm Assured Combinable Crops Limited” w odniesieniu do wykazania spełnienia kryteriów zrównoważonego rozwoju zgodnie z dyrektywami Parlamentu Europejskiego i Rady 98/70/WE oraz 2009/28/WE - link.
Strona internetowa: link.
Subskrybuj:
Posty (Atom)